GY.I.K-Gyakran Ismételt Kérdések
Chiptuning
Teljesítménymérés
Akceptált fizetési módok
Chiptuninggal kapcsolatban
Miért nem csinálják az autógyárak?
Az
autógyárak a világ különböző részeire gyártják az autókat,
minek következtében szélsőséges viszonyokhoz kell
alkalmazkodniuk. Ilyenek például a különböző környezetvédelmi
normák, hőmérséklet és légnyomás viszonyok, biztosítási,
adózási kategóriák. Ezeknek köszönhetően jelentős tartalékot
hagynak, amit érdemes kihasználni. Marketing okokból is vannak
szoftveresen visszabutított verziók, amikor teljesen azonos
motorból több verziót is piacra dobnak, pl. Mercedes 200 és 220
CDI 136 és 170LE –vel, vagy a VAG csoport 2,0 TDI CR motorjait is
110LE és 177LE közötti típusai. Nyilván ilyenkor a gyár
jelentős felárral kínálja az erősebb modelleket. A VAG 2,0 TDI
CR motorok 110LE-s verzióit például 185LE –re fel lehet húzni
kizárólag chiptuninggal, hardveres változtatás nélkül.
Csökkenti a chiptuning a motor élettartamát, károsodik tőle a motor, vagy a hajtáslánc?
Egy
jól, alaposan, teljesítménymérőpadon hangolt és fejlesztett
normál verziójú tuningnál nem lépünk át semmilyen olyan
határértéket (kipufogógáz hőmérsékletet, turbónyomást,
nyomatékot, stb.), ami normál vezetési stílusnál idő előtti
elhasználódást eredményezne. Az Autokorbel által tuningolt autók
ugyanoly hosszú élettartamot teljesítenek, mint széria
állapotban.
Befolyásolja a tuning a részecskeszűrő élettartamát?
Nem.
A részecskeszűrő chiptuning után ugyanúgy működik tovább.
Változik tuning után az autó környezetvédelmi besorolása?
A
tuning után ugyanúgy teljesíti a környezetvédelmi normákat, a
füstgázértékek a határértéken belül maradnak.
Milyen motorokat lehet tuningolni?
Lehet
akár diesel, benzin, szívó-, vagy turbó -motor, a lényeg, hogy
motorvezérlő elektronikája legyen, ami prémium márkáknál már
a 80-as években megjelentek.
Idősebb autókat is lehet tuningolni?
A
lényeg, hogy jó állapotban legyen a motor, és legyen motorvezérlő
elektronikája.
Lehet új autót tuningolni? Kb. hány kilométertől?
Kb.
3000 km-t érdemes beletenni tuning előtt, hogy minden alkatrész
rendesen összekopjon.
Csökken, vagy nő a fogyasztás a tuning után?
A
nagyobb nyomatéknak köszönhetően személyautóknál néhány
dl/100km –el, kisebb teherautóknál 0,5-1l –el, kamionoknál 2-3
l –el csökken az átlagfogyasztás ugyanolyan vezetési stílus
mellett. Magyarázat: a nagyobb nyomatéknak köszönhetően
alacsonyabb fordulatszám tartományban használhatjuk az autót,
ahol jobb a hatásfok, kisebbek a hajtásveszteségek. (A pillanatnyi
fogyasztás természetesen nő a maximális gyorsításnál, de
hamarabb felgyorsul az autó, így hamarabb visszavehetjük a gázt.)
Előre megírt, vagy egyedi programot kap az autó?
Minden
esetben kiolvassuk az autó eredeti programját a motorvezérlő
elektronikából és azt egyedileg az adott autóra módosítjuk.
Ilyenkor nagy jelentősége van, hogy ha teljesítménymérőpadon
mérjük tuning előtt is az autót, jobb beállítást tudunk
készíteni, mint mérés nélkül. Ezért javasoljuk a
teljesítménymérést tuning előtt és után.
Szükséges tuning után magasabb oktánszámú benzint használni?
Nem
szükséges. Megoldható 95 –ös üzemanyaggal is a chiptuning, de
jobb eredményeket lehet elérni 98, vagy 100 –as oktánszámmal,
ezért bizonyos típusoknál javasoljuk a jobb benzint. 95 –ös
üzemanyag használatakor a kopogásérzékelő úgy is érzi a
különbséget és visszaveszi a gyújtásszöget, vele együtt a
teljesítmény is csökken (a 100-as hoz képest).
Szükséges prémium gázolaj, vagy normál is elég?
Diesel
motoroknál nem függ jelentősen a teljesítmény az üzemanyagtól.
A prémium minőségű üzemanyagban több és jobb adalék van, ami
a lerakódásokat, kopást és a fogyasztást csökkenti. Ennek
igazából részecskeszűrős motoroknál van jelentősége, ahol az
alacsony cetánszám (ami az olcsóbb üzemanyagra jellemző) rontja
annak élettartamát. Tuningtól függetlenül javasolunk időnként
prémium gázolajat tankolni, hogy áttisztítsa a porlasztócsúcsokat
és kitakarítsa a lerakódásokat.
Részecskeszűrő nélküli
dieseleknél megfigyelhető, hogy prémium üzemanyag használatával
lényegesen kevésbé füstöl az autó.
Szükséges a sűrűbb szervizelés?
Nem.
Az előírt szervizciklusokat ugyanúgy be kell tartani.
Mennyi ideig tart a chiptuningot elvégezni?
Általában
2-4 óra között teljesítményméréssel együtt.
Mennyi idővel előtte kell tuningra bejelentkezni?
Általában
2-3 nappal tuning előtt érdemes időpontot egyeztetni. Ezt
megteheti telefonon, email -ben vagy akár személyesen irodánkban.
Azonnal érezhető a chiptuning?
Amint
az optimalizált szoftvert beprogramoztuk a motorvezérlőbe, az autó
rendelkezik a teljesítmény- és nyomaték-többlettel. Sok újabb,
korszerű motorvezérlőnél, csak egy bizonyos távolság megtétele,
az un. adaptációs vagy tanulási értékek felülírása után éri
el a teljes teljesítményt. Ez az érték általában 2-3 LE, amivel
erősebb lesz a motor az adaptáció után.
Tönkre mehet (elfelejti a motorvezérlő) idővel a chiptuning? Visszaáll a gyári állapotra?
Nem.
A motorvezérlő fő szoftvere, amit a chiptuningnál módosítunk,
önmagától nem változhat. Egy un. checksummal le van védve.
Amennyiben akár 1 bit megváltozna a főprogramban, cheksumhiba
miatt be sem indulna az autó.
Mi történik, ha frissítik az autóm szoftverét a szervizben?
Szoftverfrissítést
a szervizek csak indokolt esetben, ritkán végeznek, amennyiben a
motorvezérlőre alkalmaznak szoftverfrissítést (más vezérlő
elektronika, pl: ABS/ESP, klíma, automataváltó, fedélzeti,
műszerfalcsoport, stb. frissítése nem érinti a motorvezérlőt,
így a tuningot sem), abban az esetben felülírják a tuningot,
ilyenkor visszaáll az autó alapállapotra. Ha ez előfordul és
jelentkezik nálunk, alkalmazzuk a korábbi beállításokat az új
szoftververzióra. Ennek költsége 40000Ft/motorvezérlő (+ÁFA) -tól indul. Ilyenkor már nem szükséges újra
teljesítménymérés, hacsak azt valami egyéb ok nem indokolja. Ha szükséges, vagy szeretné megoldható, így a méréseknek külön költsége van, ami a teljesítménymérés oldalon fel van tüntetve.
Mi a különbség az ECOtuning és normál tuning között?
Az
ECOtuningnál csak a nyomatékot emeljük, aminek a maximuma az
alsóbb fordulatszámokra jellemző, azonban a felső fordulatszámnál
jelentkező teljesítménycsúcsot nem emeljük. Tehát alsó
fordulatszámon emelünk, felül nem. Ennek következtében a nagyobb
nyomaték miatt a fogyasztáscsökkenés jelentkezik, viszont
magasabb fordulatszámon nem lesz erősebb az autó, így az
önkontrollt kevésbé gyakorló vezetők nem tudnak feleslegesen
fogyasztást növelő teljesítményt kivenni az autóból.
Mi
nem sok értelmét látjuk az ECOtuningnak, mivel a normál
tuningnál ugyanúgy jelentkezik a fogyasztáscsökkenés megfelelő
használat mellett, azonban, ha szükség van, a többlet
teljesítmény is elérhető magasabb fordulatszámon.
Teljesítményméréssel kapcsolatban
Káros -e a teljesítménymérés?
Nem.
A teljesítménymérés nem terheli jobban a motort, mint egy
padlógázas gyorsítás közúton kb. 3 - 4. sebességi fokozatban
1500-as fordulatszámtól leszabályozási fordulatszám közeléig.
Turbós motorokat nem kell leszabályozási fordulatszámig mérni,
hiszen maximális teljesítményüket már kb. 1000 ford. / perccel
hamarabb leadják.
Mennyi ideig tart egy teljesítménymérés?
A
teljesítménymérés időtartama kb: ½ -1 óra.
Milyen követelményeknek kell megfelelni a méréshez?
Az
első és hátsó vonószemeknek hozzáférhetőnek kell lenni.
Amennyiben nem férünk hozzá valamilyen átépítés miatt, akkor
más lefogatási pontot kell keresni.
Az
autó szabad hasmagasságának minimum 7 cm –nek kell lennie. (Ez
extrém módon leültetett autóknál lehet probléma)
Akceptált fizetési módok
Hogyan lehet fizetni?
Készpénzzel, vagy azonnali utalással. Bankkártyás fizetésre sajnos nincs lehetőség. Készpénzes fizetésnél van lehetőség Forintban és Euroban is fizetni, de visszadni csak Forintban tudunk.